Természetes probiotikumok

A természetes probiotikumokról sok szó esik az utóbbi években. És jó okkal. Egyre több hasznos hatás nyer igazolást a probiotikumokkal kapcsolatban- jogosan merül hát fel sok mindenkiben a kérdés: hogyan tudnánk természetes módon probiotikumokat bevinni a szervezetünkbe?

 

De mielőtt belemerülnénk a természetes probiotikumok világába, az alap- tudnivalók:

Ha nem tudod, mik azok a probiotikumok, és miért kellene fogyasztanod őket, akkor kezdd itt: olvasd el ezt a bejegyzést- IDE KATTINTS.

 

Ebből a cikkből a következőket fogod megtudni:

  • Mik azok a természetes probiotikumok?

  • Természetes probiotikumok- már több ezer évvel ezelőtt is léteztek!

  • Miért hasznosak a fermentált élelmiszerek számunkra?

  • A természetes probiotikumok újabb kori felfedezői

  • Milyen ételekben vannak természetes probiotikumok?

  • Természetes probiotikumot tartalmazó ételek más országokban

Mik azok a természetes probiotikumok?

Mondjuk úgy, hogy egyszerűsítve azok a természetes probiotikumok (hasznos élő mikroorganizmusok), amelyeket élelmiszer formájában tudsz megenni vagy meginni. Tehát nem a gyógyszertárban vett probiotikum- bogyók vagy folyadékok. 

Természetes probiotikum forrás például a joghurt

Természetes probiotikum forrás például a joghurt

Természetes probiotikumok- már több ezer évvel ezelőtt is léteztek!

Természetes probiotikumokban gazdag ételeket már több ezer éve fogyaszt az emberiség.

Ahogyan pedig ezek az élelmiszerek létrejöttek: a fermentálás (erjesztés) folyamán. Ez nagyon röviden azt jelenti, hogy például zöldségekben, gyümölcsökban bacik vagy gombák elkezdik lebontani a szénhidrátokat, és saját táplákozásukra használják.

Közben az étel erjed, a bacik pedig szaporodnak- mi pedig megesszük vagy megisszuk őket és sok- sok hasznos dolgot teszünk így a szervezetünkkel.

Egy idő után azonban elfogy a tápanyag, és a hasznos bacik meghalnak, valamint belefulladnak az általuk termelt anyagokba.

(Ide kattintva nagyon részletes olvashatsz a fermentálásról.)

Miért hasznosak a fermentált élelmiszerek számunkra?

  • könnyebb így megemészteni az élelmiszereket, hiszen a bacik/gombák már előemésztették nekünk
  • bevisszük a hasznos bacikat és/vagy gombákat élve a bélrendszerünkbe, így ott kis ki tudják fejteni a kedvező hatásaikat

Az első fermentált élelmiszer nem volt más, mint egy kínai faluban talált alkoholos ital, amelyet gyümikből, rizsből, mézből és datolyából készítettek a kínai Jiahu-ban, 6000-7000 évvel ezelőtt. De Babilonban, Egyiptomban és 6000 évvel ezelőtt Grúziában is készítettek italokat fermentációval.

Ma fermentációval készülnek a sörök, a borok, a gin, a vodka- persze ha természetes probiotikumokat akarsz fogyasztani, akkor ne ezeket válaszd 🙂 Vannak ennél hasznosabb élelmiszerek is a természetes probiotikumok között.

A természetes probiotikumok újabb kori felfedezői

Két nagy nevet kell a tudományból megemlítenünk a természetes probiotikumok felfedezésével kapcsolatban. Az egyik tudós Ilja Mecsnyikov, a másik tudós Sztamen Grigorov.

Ilja Mecsnyikov

Ilja Mecsnyikov

Ilja Mecsnyikov megfigyelte, hogy a bolgár hegyi parasztok közül sokan elérik a 100 éves életkort is– és ennek titkát az általuk rendszeresen fogyasztott bolgár joghurtban látta. A parasztbácsik hosszú úton szállították a tejet a teheneiktől- a tejből időközben joghurt vagy aludttej lett.

Mecsnyikov úgy gondolta, a hosszú élet titkát azok a baktériumok jelentik, amelyek a tejből joghurtot vagy aludttejet „csináltak”. (Mecsnyikov maga is rendszeresen fogyasztott ezért bolgár joghurtot- végül 71 évesen halt meg szívinfarktusban.) Mecsnyikovnak amúgy az imunnológiban elért munkássága egy Nobel- díjat is ért.

Sztamen Grigorov– aki maga is orvos volt-  pedig azonosította a bolgár joghurtban élő bacikat, el is nevezte Lactobacillus bulgaricusnak– ez a név ismerős nekünk a probiotikus készítményekből- ugye? (ma már egy kicsit pontosabban ismerjük ezt az alfajtát, és úgy hívjuk hogy Lactobacillus helvetius ssp bulgaricus.)

Milyen ételekben vannak természetes probiotikumok?

Ami nálunk, Magyarországon  is hozzáférhető, azok  például a következők:

  • joghurt,
  • kefir,
  • savanyúkáposzta,
  • kovászos uborka 

De nem ilyen egyszerű a dolog.

Ugyanis: tudni kell azt, hogy a gyári termékek tartósításával sajna elpusztulnak a baktériumok és a gombák– ezért nem romlik meg például a pasztőrizált tej, és nem is lesz belőle joghurt vagy aludttej hacsak úgy kinn hagyjuk a konyhaszekrényen.

Akkor mik azok az élelmiszerek, amelyekben valóban ott vannak a jótékony bacik/gombák? Vagyis miket együnk, ha természetes forrásból szeretnénk fedezni a probiotikumokat?

Ennek a kérdésnek a megválaszolásához az egyik legkedvesebb barátnőm, Dr Vajda Katalin segítségét kértem. Kati adjunktus a győri Széchenyi István Egyetemen, mikrobiológiát és élelmiszer-technikát tanít, így első kézből meg tudta válaszolni az összes kérdésemet a természetes probiotikumokkal kapcsolatban.

Dr. Vajda Katalin

Először is azt kérdeztem, mit várhatunk személyes kedvencemtől, a savanyú káposztától: valóban természetes probiotikum?

Ugyanis igaz, hogy a savanyú káposztát fermentálással állítják elő, de ha utána fertőtlenítéssel, pasztőrizálással elpusztítják benne a bacikat, akkor megint csak nem vittük be a természetes probiotikumokat a szervezetünkbe, hiába esszük kilószámra.

Kati megerősítette, hogy a nagyüzemben, tartósítással, pasztőrizálással készült savanyúkáposztától bizony ne várjunk semmit élő kultúra tartalom szempontból, mert az olyan, mint egy „készétel” és megvannak a szabályai az elkészítésének. Azaz valóban, a pasztőrizálás elpusztítja a hasznos bacikat (is).

Konzerv savanyú káposzta

Az ilyen savanyú káposztának (sárga dobozos, balra) nézd meg a csomagolását, és ha pasztőrizálással kezelt, akkor nem sokat ér mint probiotikus élelmiszer. Mondjuk attól még eheted, finom, egészséges rostforrás például- csak nincs benne élő kultúra.

Viszont a zöldségesnél az úgynevezett „házi” savanyúkáposzta már jobb választás ebből a szempontból, hiszen azt nem tartósítják, így a baktériumok is benne maradnak.

 

Következő kérdésem az volt, mi a helyzet a kovászos uborkával, mint természetes probiotikum.

A kovászos uborka sem rossz mint fermentált élelmiszer- volt a válasz. De csak amit saját magad készítesz az erkélyen vagy a teraszon nyáron.

Az ecettel tartósított savanyú uborka nem jó, mert az ecet is megöli a bacikat.

Természetes probiotikum kovászos uborka

Jó kis házi kovászos uborka- ez már jobb választás

Akkor mivel megyünk biztosra, ha természetes probiotikumot akarunk fogyasztani?

Ha biztosra akarunk meni, akkor Kati két termékcsoportot javasolt természetes probiotikum- bevitelre:

  1. a joghurtokat
  2. és a kefirt.

A joghurt és a kefir elkészítése is pasztőrizált tej „beoltásával” kezdődik, majd az erjedés során a bacik/gombák  (a kefirben gombák is vannak) felhasználják a tejben lévő tápanyagokat, és így alakul ki a jellegzetes joghurt- vagy kefir állag.

A kész joghurot és kefirt már nem pasztőrizálják/sterilizálják tovább, így maradnak bennük a hasznos bacik/gombák. Viszont mivel az erjedés folyamatos, a bacik egy idő után felélik a tápanyagokat és elpusztulnak- ezért romlik meg egy idő után a joghurt és a kefir is, ezért kell elfogyasztani őket még a „jó” időben, amikor még élnek a bacik és jó sokan is vannak.

Ha sérül a hűtőlánc- vagy mert megfagy a nagy hidegben a teherautóban a joghurt vagy a kefir, vagy éppen ellenkezőleg, a nagy melegben ide- oda pakolgatják, akkor viszont a baciszám is csökken értelemszerűen.

A “probiotikus joghurt” abban különbözik a „sima” joghurttól, hogy reméljük, ha ráírja a gyártó akkor tényleg bele is tesz még extra mennyiségű élő, hasznos baktériumot.

A kefirben baktériumok és élesztőgombák is dolgoznak, nagyon jó kis természetes probiotikum!

Egy orvosi hivatkozást is találtam (igaz angol nyelven), ahol „a” kefir kedvező hatásait összegzi a tanulmány (lsd lejjebb). Persze nincs olyan hogy „a” kefir, mivel minden kefir összetétele különböző, gyártónként, sőt még poharanként is- de azért így is lehet következtetéseket levonni – mondjuk úgy- a vizsgált kefirkészítmények kedvező hatásait tekintve. IDE KATTINTVA el tudod Te is olvasni a cikket.

 

Sajtok, kovászos kenyér, créme fraiche– nekem ez egy kicsit lutri, hogy vajon melyikben van valóban élő baci és mennyi. (A lyukas sajtok Svájcban például fermentálással készülnek. Esetleg érdemes felkeresni egy sajtműhelyt, ha arra jársz és hátha beavatnak a titokba.)

Természetes probiotikumot tartalmazó ételek más országokban

Természetes probiotikumokat tartalmazó élelmiszerek amelyek itthon csak elvétve beszerezhetőek: IDE kattintva találsz egy listát (görgess lejjebb) a világ különböző régióiból.

Például: 

  • a szójaszósz (na jó ezt lehet kapni),
  • a kimcsi,
  • a miso,
  • a kombucha- tea,
  • a kumisz,
  • az erjesztett szójabab

Csak néhány a népszerűbbek közül- ezekkel is csak az a „bajom”, hogyha csírátlanítják őket, akkor meghalnak bennük a hasznos bacik, ha meg nem akkor hogyan utaznak több ezer kilométert ide hogy élelmiszerbiztonsági szempontból megfeleljenek a fogyasztára?

Mondjuk amúgy sem túl életszerű itt Magyarországon, hogy ebből fedeznénk a probiotikum- szükségletünket- a gyermeked meg főleg nem fogja ezeket megenni/meginni, hacsak nem multikulti család vagytok és neki természetes mondjuk a kombucha- teát vagy kumiszt inni.

Szóval itthon inkább maradjuk a probiotikus joghurtnál és a kefirnél, meg a házi készítésű savanyú káposztánál és a házi készítésű kovászos uborkánál, ha biztosra akarunk menni természetes probiotikum- bevitelt tekintve.

De még ekkor sem biztos, hogy mindenkinél „hatnak” a probiotikumok: ha valakinek túl sok a gyomorsava, vagy lassabb az emésztése, akkor kevesebb baci jut le az alsóbb bélszakaszokba.

Mondjuk ez nem ok arra, hogy ne tegyünk meg mindent azért, hogy minél gyakrabban fogyasszunk természetes probiotikumot.

Ha Te inkább biztosra mégy és szeretnél probiotikum- készítményt vásárolni, akkor nézd meg ezt. (IDE KATTINS)

FORRÁSOK

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3833126/

https://en.wikipedia.org/wiki/Fermentation_in_food_processing

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ilja_Iljics_Mecsnyikov

Attribution: Wellcome Library London

https://hu.wikipedia.org/wiki/Sztamen_Grigorov

********************************************************-

Ha tetszett a cikk, várunk szeretettel a Mami Gyógyít Facebook- oldalon is, ehhez IDE KATTINTS.

Látogasd meg a megújult weboldalunkat, még több, megbízható forrásból származó hasznos információért, ingyenes tudásanyagért!!
www.mamigyogyit.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy sok- sok információt kaphass a gyermekbetegségekről, megelőzésükről és kezelésükről, megbízható forrásból, orvosoktól!

IDE KATTINTS a HÍRLEVÉLFELIRATKOZÁSHOZ!

Mami Gyógyít hírlevél feliratkozás

Comments are closed.

MAMI GYÓGYÍT WEBSHOP NYÁRI KISZÁLLÍTÁSOK – FONTOS INFÓK!

Kedves Anyuka, Apuka, Nagymama, Nagypapa, kedves Látogató!!

A Mami Gyógyít webshopból a kiszállítás

2018.08.06. és 2018.08.30. között SZÜNETEL.

Utolsó kiszállítási napunk a szünet előtt: 2018. 08.06, ehhez a megrendelt termékek árának be kell érkeznie hozzánk 2018. 08. 03-ig.

Következő kiszállítási nap: 2018. 08.31. Természetesen egész augusztusban rendelhetsz, de kérlek vedd figyelembe, hogy legközelebb augusztus végén, augusztus 31-n tudjuk kiszállítani az általad megrendelt termékeket.

Köszönöm a türelmed, szép nyarat kívánok Neked,

Dr. Birta Orsolya, a Mami Gyógyít websoldal és webshop tulajdonosa